Stop met klagen: boekrecensie

Ik heb vorige week in de bib het boek Stop met klagen van Steven Vromman (Low Impact Man) in de bib gaan uitlenen.

Dit boek gaat over activisme: nieuwe versie.  Niet van hoe hij dat alleen op een spartaanse manier deed, maar tips hoe dat iedereen er het best aan begint en volhoudt.  Het zijn niet altijd de klassieke tips dat hij aangeeft zoals licht uitdoen, als je de kamer verlaat, geen voedverspilling, …  Hij brengt zijn tips en levensstijl met veel humor, op een concrete manier toe.

Het boek begint wel triestig om hoe slecht het met onze planeet gaat zoals klimaatverandering, crisissen, …  Dat is belangrijk om te weten, van hoe hij met zijn concept is opgestart, om zijn voetafdruk zo klein mogelijk te houden.  Zoals iedereen weet verbruiken de Amerikanen het meest, want zij het land die het meest consumeren, maar de derde wereldlanden zoals Indië doen het daar beter op, want zij hebben niet eens zo veel spullen en geld.  Dat wil absoluut niet zeggen dat men in de rijke landen gelukkiger is, dan in de armen.  Integendeel zijn de mensen over het algemeen, in de arme landen gelukkiger met weinig, dan wij.  En staan ze meer open voor een babbel en gastvrijheid. Die dingen mis ik wel eens in onze cultuur, waar er altijd gehaast moet worden.

Hoe verder je het boek leest, hoe meer humoristischer met zijn liedjes of gedichten van hoe je best kan besparen IN JE THERMISCH ONDERGOED.  Met deze grappige noot eindigt het boek.   Daarnaast staan ook 100 concrete bespaartips.  En ook een literatuurlijst waar hij zijn inspiratie ophaalde.

Dit boek is vlot leesbaar.  Zeker als je zijn eerste boeken en blog (niet altijd) volgt, is het nog vlot leesbaar en weet je over wat het gaat.  Je kan gemakkelijk volgen, want hij begint waarom klimaatverandering niet alleen bij jezelf begint, maar dat het een collectief gebeuren is.  En dat niet altijd op een spartaanse manier moet, maar dat af en toe genieten ook eens moet kunnen.