Alles start opnieuw op …

Ondertussen zijn wij vandaag 10 september.  De scholen openden vorige week de deuren.  Bij het verenigingsleven, TKO (tweedekansonderwijs) hobby’s, CVO’s (volwassenonderwijs), DKO’s (deeltijds onderwijs) zijn ook gestart, of beginnen er zo aan.

In het CVO kan je van alles volgen: digitale fotografie, informatica, koken, naaien, vreemde talen …

Het DKO wordt academie in de volkswond genoemd, en daar kan men dans, woord, muziek en beeldende kunst volgen.

In veel steden en gemeenten zijn er CVO’s en DKO’s waar je lessen kan volgen.  Ik doe daar ook aan mee.  In het DKO doe ik toegepaste grafiek.  In het CVO Zweeds en fotografie.

Het zijn wel dure hobby’s, maar wel goedkoper dan organisaties in de privésector zoals Wisper, Bazarts, culturele centra, Vormingplus, …  Omdat de overheid zorgt voor betaalbare prijzen, maar het nadeel is dat er voldoende deelnemers in een klas moeten zitten, om te laten doorgaan.  Als er te weinig deelnemers zijn, krijg je je geld terug ofwel kan je een ander moment van de gekozen les volgen ofwel iets anders doen.

Maar gelukkig heb ik door mijn beperking, op het inschrijvingsgeld: sociaal tarief.  Voor benodigdheden zoals boeken en ander materiaal is dat niet het geval.  Veel mensen met een beperking die les volgen in een CVO of een DKO weten niets af, van het recht op sociaal tarief.  Het staat in een achterhoekje van de website, als je er recht op hebt en wat je daarvoor moet doen.  Dat is onduidelijke informatie, maar ik maak het duidelijker.

Hieronder zie je een voorbeeld van zo’n papier, waarvan je een kopie aan het secretariaat moet tonen om die korting te krijgen.  Dit is mijn papier, maar de gevoelige (persoonlijke) gegevens veegde ik weg, omwille van privacyredenen.  Toch heb ik enkele dingen, met woorden verduidelijkt, wat daar normaal op zo’n standaardpapier moet opstaan.  Zo is het duidelijk voor iedereen, zonder de gevoeligheden te weten komen.

attest handicap bewerkt.jpg

Plaats een reactie