Rap op Stap voor kansarmen heeft te strenge regels!

In Hasselt heb je Rap op Stap: een vereniging waar kansarmen een daguitstap of vakantie kunnen boeken.  Ik heb een OMNIO statuut bij het ziekenfonds.  Vroeger heb ik eens bij hen, een daguitstap en een groepsvakantie bij hen te geboekt.

De groepsvakantie ging naar Amsterdam.  Dat gebeurde tijdens de paasvakantie van 2009. Wij waren met 15 deelnemers en 4 begeleiders.  De meeste deelnemers waren minder zelfredzaam dan me, en hadden meer structuur.  Ik respecteerde dat, maar het nadeel was dat ik niet echt bij hen bij hoorden.  Zij kochten allerlei prullen in de winkels, en die fase was ik allang ontgroeid.  Wij moesten ook alles in groep doen, en zeer strikt aan het programma houden.  Te strikt zelfs.  Zolang een geplande dag aan zee brengen, terwijl die dag slecht weer was en plaats vond in een klein dorp waar er niets te beleven viel.  En ook om tien uur naar bed en licht uit.  Ondanks dat deze vakantie af en toe fijn was, vond ik de regels voor een groep volwassenen veel te strikt en te weinig flexibiliteit in het programma.

Een impressie van mijn reis naar Amsterdam:

Ook de daguitstappen die je bij Rap op Stap vind ik de regels veel te strikt.  Je moet ten laatste 1 week op voorhand je daguitstappen regelen.  Ik doe dat niet graag, want als ik een daguitstap wil doen, wacht ik liever het weer af of als ik ergens voor een vorming, cursus of studiedag ergens een halve dag in een stad moet zijn, doe ik spontaan iets als ontspanning en moet ik ook niet aan attractie X en museum X om dat uur zijn.  Dat is te strikt voor me, want activiteiten kunnen nog op het laatste moment afgelast worden, en voor een zeer kort bezoek, ga ik dan niet expres naar die plaats gaan, omdat het geldverspilling is.

Ten tweede wil ik liever een buitenactiviteit bij goed weer doen, en een binnenactiviteit bij slecht weer.  En één week op voorhand, kan je het weerbericht niet weten.  Ik wacht eigenlijk liever het weer en mijn programma voor die week af, vooraleer ik iets plan.

Dus ik vind het discriminatie dat je voor sociaal tarief te krijgen, ten laatste één week op voorhand je plannen moet doorgeven.  En niet zoals bijvoorbeeld via een CJP-kaart voor jongeren, lerarenkaart of een andere soort kaart voor vermindering, dat je bij het tonen van je kaart spontaan korting kan krijgen.

Voor me zijn te strikte regels geen vakantie of daguitstap meer waard, want er moet nog plaats zijn voor spontaniteit en soms loopt een museumbezoek uit, of is het vroeger gedaan dan je dacht.  Dus ik doe één activiteit liever goed, om de kwaliteit te bewaren dan mij te moesten haasten.

Maar wie toch nog zin heeft, om van deze vereniging gebruik te maken, kan surfen naar: Rap op Stap

One thought on “Rap op Stap voor kansarmen heeft te strenge regels!

  1. Denk omdat er veel mensen met autismespecstoornissen daguitstappen doen, noet qua vervoer toch iets gepland zijn enkele dagen op voorhand. Weet dat dit bij sommige mensen met andere beperkingen hun juist die dag wat voor weer het is. Begrijp dit wel en eigenlijk zouden er meer begeleiders moeten aanwezig zijn.

    Like

Geef een reactie

